MLM Multi Level Marketing – Forklare systemet og gi eksempler, fordeler og risiko.

Multi Level Marketing : Sjanse eller undervurdert risiko?

Tupperware, Avon eller Vorwerk – hvert har allerede blitt konfrontert med multilevel marketing konsept. Den såkalte MLM konseptet høres ikke dårlig – tvert imot. Opplæringen spiller ingen rolle, du er din egen sjef, får en passiv inntekt og kan fortsatt forfølge det regulerte jobben. Men det er ikke bare MLM fans – det er mange kritikere som kaller det et pyramidespill. Men hvor farlig multilevel marketing konseptet egentlig er?

 

Multi Level Marketing konsept

Multilevel markedsføring er en spesiell form for direkte salg. Enten multi-level marketing (Strukurvertrieb) eller nettverksmarkedsføring – selv om navnene varierer, prosessene forblir identiske når tradisjonelle direkte salg er tatt for å sikre at retail produkter selges .. Men multilevel marketing konseptet forfølger andre måter: til slutt vil bli solgt ikke bare produkter – sluttkunden å være motivert og rekruttere nye medlemmer, eller konkludere med partnerskap slik at han tjener av inntektene. En ordning som kan utvides ned. Dermed er det ingen overraskelse at også ofte snakket om MLM pyramidespill. Selskaper som driver med multilevel marketing konsept, satt i begynnelsen av en startpakke med de viktigste produktene. Deretter produktene skal selges – fortrinnsvis i sitt eget hjem av kunden. Her liker en å snakke om “fester” eller “presentasjoner” – “host” (sluttbruker) skal sikre dermed at flere mennesker deltar, slik at salget øker. Videre er flere potensielle medlemmer tilgjengelig til konsulenten. Produktene skal selges best i kundenes egne boliger. Konsulenten ikke bare presenterer produktene, han annonserer også for selskapet, muligheten for en ekstra inntekt, og beskriver de mange fordelene. Hvis en av de tilstedeværende velger modellen, har konsulent / selger en partner på sin side. Konsulenten nytter automatisk fra salg av sin partner. Den nye partneren også trenger en partner senere slik at han nytter fra salgen hans igjen. Et klassisk pyramidespill.

Tupperware, Avon eller Vorwerk – det er mange selskaper som driver med MLM konsept og gjør ingen hemmelighet av det. Dermed kan produktene kjøpes bare på “fester”eller “hendelser”. I tillegg kan potensielle kjøpere ser frem til rabatter og lavere priser – men bare hvis de bestiller eller på samme dag blir direkte medlemmer. Kundene vil derfor bli satt eller tvunget til å la konsulent / selger driver salg i mengden og på slutten vil motta en provisjon under press. Men ikke bare konsulent / selger får pengene – selv den personen som rekrutterte konsulent, kan se frem til en provisjon.

 

Fordeler og ulemper med konseptet

Selvfølgelig har begrepet sine fordeler og ulemper. Men hvor farlig MLM pyramidespillet egentlig er? Er en multi-level marketing (Strukurvertrieb) selv lovlig, og hvorfor er det fortsatt så mange mennesker som spekulerer med store gevinster?

 

Hvorfor Mutli Level Marketing?

Investeringene er naturlig lav. De som velger multilevel marketing må ikke investere store summer. Selvfølgelig er det – avhengig av selskap – forskjellig. Så to- eller firesifret lavtliggende områder kan være nødvendig for at startpakken vil bli delt ut. Kostnaden er i forhold til en tradisjonell virksomhet åpning, ekstremt lav. I tilleg kan jobben bli gjort på deltid og ved siden av en annen jobb. En må ikke gi opp jobben sin for å bli medlem av selskapet som følger Multi Level Marketing konseptet. Det gir nok tid for en å bestemme om man vil beholde den gamle jobben sin eller ikke. Videre har en hver menneske et nettverk av venner og kjente. Disse personene kan tilbys produktene først. I tillegg kan venner være bedre annonsert som fremmede. så ingen grunn til å håpe på nye og utenlandske kunder, men kan slå til sine omgivelser også. Hvem som er vellykket og har funnet opptil 200 eller 400 salgspartnere kan oppnå sekssifrete bruttotall i året. Selvfølgelig er slike summer ofte tatt som et eksempel. Men en så høy inntekt er ikke realistisk. Til slutt skal konsulenten / leverandøren glede seg når han kommer til en firesifret beløp – i året!

 

Ulempene med konseptet

Mange konsulenter / selgere undervurdere tiden som brukes. Selv om i begynnelsen det er snakk om deltidsjobb er insatsen av tid enorm. Spesielt hvis konsulent / selger ønsker å være vellykket. Løftet om bare to til tre timer arbeid på dagen kan ikke holdes i slutten – de som ønsker å tjene penger behover for å investere betydelig flere timer. I tillegg har mange konsulenter / leverandører vil også måtte innse at en multi-level marketing (Strukurvertrieb) er ikke nok. Bare når man er aktiv i minst to eller tre distributører kommer man på slutten av en ganske akseptabel inntekt. To timer per operasjon er hver dag rundt fire til seks timer med arbeid. Dermed er deltidsjobb raskt blitt den viktigste jobben – tidsfaktoren er for mange nybegynnere også grunnen til at de vender ryggen til direkte salg. Selvfølgelig, den fordelen at venner og bekjente kan bli kunder er også ulempe. Hvem ønsker å ta kontakt med sine venner og selge produkter eller overbevise dem om at de er en del av systemet? Mange venner føler seg utnyttet, trakassert – i verste fall, selv å avslutte vennskapet. Videre mange nybegynnere mangler den nødvendige kompetansen når de velger multilevel marketing konsept. Men det er ikke bare mangel på virksom kunnskap – mange konsulenter / leverandører også fortsatt mangler det nødvendige talentet for salg.Multi Level Marketing også sliter med en ekstremt dårlig rykte. Dette skyldes det faktum at på den ene siden er klassisk pyramidespill, på den annen side, mange bedrifter ønsker å score poeng med tvilsom reklame. Det er alltid det (urealistisk) løftet av konsulenter som sikrer at MLM distributører oppfattes som upålitelige.

 

Konklusjon

Er det virkelig mulig at konsulenten / selgere med MLM er vellykket? Nei. Men sannsynligheten for en trygg tilværelse bygges ekstremt lav.Den konsulent / selger må – som franchising – holde retningslinjer; for kreative prosesser er fortsatt svært liten plass. I tillegg er mange salgsorganisasjoner strukturert slik at rådgivere / selgere også mangler innsikt i hvor mange mennesker er faktisk allerede aktiv og står bak den nye partner. På slutten må konsulenter / selger investere veldig mye tid, og i tillegg fortsatt være et talent i salg så han er faktisk vellykket.

PRESSEKONTAKT

PM-International Norge AS
Inger Sverresson

Mustad Næringspark, Raufossvegen 40, bygn 121
N-2821 Gjøvik

Website: https://www.pm-international.com/no/
E-Mail : service@pm-international.no
Telefon: +47 62 35 70 70