Tips om rabarbra tid

Med våren starter rabarbrasesongen igjen i mars eller april. Når den ble brukt som en kinesisk medisinplante, er den flerårige planten med den fruktige syrlige smaken i dag en ekte klassiker på hjemmekjøkkenet. Ofte forvekslet med frukt, er rabarbra en av Knöterichgewächsen og så – botanisk sett – til grønnsakene.

Rabarbra sesongen

Rabarbra er en typisk sesongens grønnsak. Avhengig av været er de robuste stilkene som stammer fra Øst-Asia klare til høsting mellom mars og april – men bør ikke høstes før 24. juni, dagen for St. John. Årsaken? Først da vil rabarbras stauder ha tilstrekkelig regenereringstid og kraft til en fruktbar høsting året etter. Når planten eldes, kan oksalnivået øke. Skal derfor dispenseres etter sesongen (24.06.) På rabarbra.

Ingredienser

Rabarbra inneholder mange mineraler som kalium og fosfor – og sesongens grønnsaker kan også score når det gjelder vitaminer: Rabarbra inneholder vitamin C og fiber.

Den umiskjennelige, fruktige syrlige smaken av rabarbra er skapt av fruktsyrene som eple, sitronsyre og oksalsyre. Det siste kan være et problem for sensitive mennesker. Både peeling og kokingen av rabarbraen reduserer imidlertid oksalsyreinnholdet. I tillegg kan bananer og meieriprodukter som kvark eller pudding balansere surheten.

Med rundt 14 kilokalorier per 100 gram rabarbra inneholder også relativt få kalorier og kan faktisk konsumere uten dårlig samvittighet. Men avhengig av preparatet, kan dette endre seg raskt: For å kompensere for den høye surheten, nemlig blir massen ofte tilsatt sukker – og kaloriene og blodsukkeret da, men i luften.

Lagring

Etter shopping skal rabarbra behandles i løpet av to til tre dager. Inntil da holdes stengene best pakket inn i en fuktig klut i kjøleskapet – eller i 0-graders rom. Frysing er også mulig – stilkene skal imidlertid først skrelles og kuttes i biter.

Rabarbra spiser rått?

Rå rabarbra anbefales heller ikke i større mengder. Bladene og de grønne stilkdelene inneholder spesielt mye oksalsyre, noe som gir en kjedelig følelse på tennene. Oksalsyre binder kalsium ut av planten slik at den ikke lenger kan tas opp av kroppen. Ved å lage mat reduseres innholdet av oksalsyre i rabarbra, og det blir sunt. Etter tilberedningen bør kokevannet fjernes og ikke brukes lenger.

Siden rabarbra vanligvis spises bare en kort tid i året, så bekymringen for kalsiuminntaket kan lagres. Den inntatt oksalsyre er ikke et problem med konvensjonelle mengder.

Forberedelse

Enten som kompott, syltetøy, i kaken eller hjertelig som en chutney- eller grønnsakspynt – rabarbra er velegnet til foredling av en rekke retter og retter. Vask rabarbra-stilkene godt før tilberedning, skrell tynt, kutt av stengelendene og skjær i bittstore biter. Forresten: aluminiumsfolie eller annet kjøkkenutstyr av aluminium skal ikke brukes under forberedelsen. På grunn av det høye syreinnholdet i rabarbra, kan aluminiumkomponenter ellers oppløses, noe som fører til et unødvendig høyt inntak av aluminium når det forbrukes.

Forresten: Etter å ha spist rabarbra, bør du ikke straks strekke deg etter tannbørsten, fordi syren mykner tannemaljen på kort varsel. For å sikre at den ikke blir skadet ved børsting, bør det være minst 30 minutter mellom rabarbraforbruk og børsting av tenner.